Comisia Europeana propune crearea unui registru cu date biometrice si personale ale cetatenilor extracomunitari care vin in Uniunea Europena, mai exact in zona Schengen, a anuntat comisarul pentru justitie si afaceri interne, Franco Frattini. Sistemul are drept scop combaterea terorismului si a imigratiei ilegale, iar costul investitiilor statelor membre este de 35 de milioane de euro.

Foto: techsvg.com

Pasagerii companiilor aeriene vor fi obligati sa se inregistreze online inainte de a zbura catre unul dintre aeroporturile europene, inregistrarea online urmand sa se faca cu cateva zile inainte de zbor.

Al doilea sistem va monitoriza, prin date biometrice, persoanele care intra si ies din UE pe calea aerului, pe mare sau prin granite terestre. Frattini spune ca principalele zone de frontiera sunt cea sudica, de-a lungul litoralului Marii Mediterane, dar si partea estica, in care intra si frontiera Romaniei – atat cea terestra, cat si cea de la Marea Neagra.

Sistemul se aplica cetatenilor din afara statelor UE, care au primit viza pentru sedere scurta, pana la 3 luni, si va include informatii privind momentul si locul intrarii in UE, durata sederii si va transmite automat alerte autoritatilor competente daca o persoana a depasit perioada de sedere, atat in momentul expirarii vizei, cat si in momentul in care aceasta va parasi teritoriul UE.

Cei care vor solicita vize pentru una dintre tarile membre vor trebui sa dea date biometrice atunci cand vor aplica la consulatul unei tari UE, iar la frontiera va exista echipamentul necesar prin care se va verifica identitatea celui care intra pe teritoriul UE. Prin urmare, sistemul va contine fotografia, amprentele digitale, forma si culoarea irisului si informatii personale ale calatorilor din afara UE. informatiile vor fi stocate timp de cinci ani.

Pentru calatorii frecventi in UE va exista posibilitatea sa faca o cerere pentru a fi inregistrati drept "calatori siguri", ceea ce le va permite o verificare automata a datelor lor biometrice. Statutul de "calator sigur" le va fi acordat dupa ce vor demonstra ca au resurse materiale suficiente, au un pasaport biometric si nu au depasit perioada de sedere permisa in UE.

Potrivit AFP, costul acestui sistem este de 20 de milioane de euro, iar statele membre vor trebui sa faca investitii de 35 de milioane de euro. Deocamdata, este vorba despre statele din zona Schengen. Frattini a subliniat ca Romania si Bulgaria, care si-au anuntat intentia de a adera la spatiul Schengen in 2011, vor fi "libere" sa faca astfel de investitii, dar deocamdata sistemul se concentreaza asupra celor 24 de state din aria Schengen. Sistemul va fi implementat, potrivit comisarului european, in 6-7 ani.

Un prim pas va fi realizarea interoperabilitatii la nivel european a sistemelor de control national, in prezent existand circa 50 de entitati cu atributii de control la frontiera in tarile UE. Sunt vizate cu precadere frontierele din sudul Uniunii, pe zona mediteraneeana si din nou cea estica, ce include si granita Romaniei.

Generalizarea controlului biometric - care exista acum pe aeroporturile Charles de Gaulle din Paris, Schiphol din Amsterdam, Frankfrut, Lisabona, Heathrow, Gatwick si Birmingham - are drept scop combaterea terorismului, dar in special a imigratiei ilegale in UE. Comisia Europeana estimeaza ca in 2006 au existat 8 milioane de imigranti ilegali in UE, dintre care 80% in tarile din spatiul Schengen. Jumatate dintre imigrantii ilegali se presupune ca au intrat in UE cu forme legale.

Europarlamentarul liberal Adina Valean, saluta propunerea pentru noul pachet de securizare a frontierelor prezentata azi de Comisarul Frattini: "Stiam si acum vedem cu totii ca migratia din est este o problema. Din aceasta perspectiva e un lucru bun implementarea unui sistem integrat si standarde comune pentru toti. In timp ce se incearca rezolvarea problemelor din sudul Europei altele se ivesc in est si nu putem continua sa peticim la nesfarsit sacul european."

Pe de alta parte, Adina Valean se intreaba de ce aceste masuri vin acum: "E o coincidenta ciudata ca aceasta masura vine acum dupa ce SUA a facut presiuni asupra Europei pentru implementarea unui sistem similar cu cel american. Dupa ce SUA a cerut liniilor aeriene sa puna la dispozitia autoritatilor datele pasagerilor, UE a facut o cerere similara in 2007. Din pacate se pare ca Europa copiaza SUA."

Surse: HotNews.ro, Gandul, ALDE